"Yang akan memakmurkan masjid-masjid hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, mendirikan solat, membayar zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan, mereka menjadi dikalangan orang-orang yang mendapat petunjuk".
(Al-Qur'an Surat At Taubah ayat 18)
http://masjidtemerlohjaya.blogspot.com/

Sunday, November 28, 2010

Tafsir Surah Yasin - kitab wahbah zuhaili, al-munir.

Jilid 11 ms 629 juzu` 21 & 22, Darul Fikr, Damsyik Syria th 2003 cetakan kedua.
Nama Surah: Yasin, kerana surah ini dimulai dengan huruf ya dan sin.
Tempat turun: Makkah
Ayat: 83 ayat.

 Kandungan:
asas akidah dlm mengagongkan alquran, keesaan dan kekuasaan Allah, berita gembira kpd yg beriman serta amaran siksaan kepada yang kufur, kebangkitan dan dalil penciptaan.
Surah dimulai dengan  Allah bersumpah dengan al-Quran bahawa Muhammad adalah rasul yang benar drp Tuhan untuk mengingatkan kaum arab dan ajam. Manusia terbahagi dua, menentang risalah dan menyokong risalah.

Sebagai perbandingan Allah mengungkapkan sejarah penduduk kota yang mendustakan rasul satu demi satu serta membunuh orang yang memberi nasihat dan berdakwah kepada mereka. Pendakwah Islam itu mati dan Allah masukkan dia ke syurga sedangkan penduduk kota itu Allah masukkan ke neraka.

Selanjutnya Allah menerangkan tentang kebangkitan serta kekuasaan Allah untuk menghidupkan tanah yang mati, peredaran malam dan siang, matahari, bulan dan bintang-bintang yang beredar dan yang tetap, pelayaran kapal-kapal di lautan, gambaran kiamat, bangkit dari kubur dan neraka. Manakala org mukmin mendapat nikmat syurga aman dan sejahtera.

Al Quran merupakan peringatan serta penghidup bagi hati, mengingatkan segala nikmat serta faedah yang diperoleh drp binatang ternak untuk makanan, minuman dan pakaian. tetapi orang kafir mengambil patong sebagai penolong mereka sedangkan ia tak punya sebarang faedah. Surah ini ditamatkan dengan menafikan secara pasti pendapat golongan yang tidak percaya kepada kebangkitan semula dengan menerangkan kuasa Allah menumbuhkan pokok-pokok hijau, penciptaan langit dan bumi serta kepantasan penciptaannya.
Abu Daud meriwayatkan daripada Ma`qal bin Yasar, Nabi bersabda maksudnya: ` bacalah olehmu semua, `yasin' kepada orang yang hampir mati dari kalangan kamu'. 

No comments:

Post a Comment