"Yang akan memakmurkan masjid-masjid hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, mendirikan solat, membayar zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan, mereka menjadi dikalangan orang-orang yang mendapat petunjuk".
(Al-Qur'an Surat At Taubah ayat 18)
http://masjidtemerlohjaya.blogspot.com/

Monday, November 29, 2010

Asbabunnuzul - peristiwa berkaitan dgn turun ayat -ayat dlm surah`yasin'

1. (ayat 1-7) dikeluarkan oleh Abu Naim drp ibnu abbas katanya, Rasulullah membaca surah sajdah dengan jahar (bacaan kuat) menyebabkan org qurisy bertindak untuk memukul nabi. Apabila tangan mereka hendak mencekik nabi, mata mereka menjadi buta tidak boleh melihat. mereka minta  nabi berdoa supaya mereka dapat melihat kembali.Tidak seorangpun dari kelompok itu yang beriman.

2. (ayat 8) dikeluarkan oleh ibnu Jarir al-Tabari drp akrimah katanya; abu jahal berkata `jika aku jumpa muhammad aku akan lakukan (bunuh/pukul). Kawan-kawannya beritahu ; ini muhammad, tapi dia tak nampak, dia bertanya; mana dia?,  mana dia?'

ayat 11. tazkirah akan berguna kepada org yang beriman kepada quran serta yang mengikut hukum dan syariat allah, mereka takut kepada balasan Allah, untuk mereka ini berita gembira dengan keampunan, ridha allah serta balasan yg mulia, nikmat yg kekal iaitu syurga.( kuliah/tazkirah tidak akan berguna kepada mereka yang kufur...tidak mahu berubah)

3. (ayat 12)  dikeluarkan oleh Tarmizi dan Hakim drp abu said al-khudri katanya bani salimah tinggal di pinggir madinah (jauh), dia bercadang untuk pindah ke dekat masjid. Turun ayat ini, dan nabi beritahu mereka, tak payahlah pindah, allah akan catatkan ( pahala langkah kamu ke masjid)

No comments:

Post a Comment