"Yang akan memakmurkan masjid-masjid hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, mendirikan solat, membayar zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan, mereka menjadi dikalangan orang-orang yang mendapat petunjuk".
(Al-Qur'an Surat At Taubah ayat 18)
http://masjidtemerlohjaya.blogspot.com/

Wednesday, December 8, 2010

Wahbah Zuhaili, Al-Munir, Tafsir surah `yasin', ayat 28-32

Nasib Penduduk Kota Yg Menolak Rasul

Penduduk Antokia tidak beriman terhadap rasul-rasul yang dihantar oleh Nabi Isa a.s. malah telah membunuh Habib bin Musa an-Najjar. Sebagai balasannya Allah menghukum mereka. Untuk membinasakan mereka Allah tidak perlu menurunkan tentera dari langit, malah hanya dengan satu pekikan oleh Jibril sahaja mereka semuanya mati. Itulah nasib bagi kaum yang mendustakan rasul. Keadaan sebegini telah berlaku kepada umat-umat yang terdahulu. Apakah mereka (penduduk Makkah) tidak mengambil pengajaran dari kebinasaan kaum `ad dan thamud yang telah mendustakan para rasul. Semua umat baik yang lalu mahupun yng akan datang, akan dikumpulkan pada hari kiamat untuk dihisab di hadapan Allah dan kemudian akan diberi pembalasan terhadap amalan baik atau buruk yang mereka telah lakukan.

Pengajaran Ayat:
1. Sesiapa yang tidak mempercayai rasul dan ajarannya akan menyesal dan rugi
kesan sejarah antokia turki
2. setelah mati manusia tidak akan kembali ke dunia.
3. Hari kiamat adalah hari pembalasan, hisab, ganjaran baik atau buruk yang kekal.

1 comment:

  1. 1.Allahuakbar..benar ust..kisah ini adalah salah satu bukti bahasanya pembalasan pasti tiba..namum begitu kenapa..mengapa..umat hari ini bagaikan tidak takut atau gerun dengan JANJI Allah ini..

    2.di mana silapnya...

    ReplyDelete