"Yang akan memakmurkan masjid-masjid hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, mendirikan solat, membayar zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan, mereka menjadi dikalangan orang-orang yang mendapat petunjuk".
(Al-Qur'an Surat At Taubah ayat 18)
http://masjidtemerlohjaya.blogspot.com/

Sunday, January 16, 2011

Kuliah agama ganti bacaan Yasin

 
Jadual majlis ilmu di masjid kg mempatih, lanchang.
Masjid Lama Taman Temerloh Jaya telah mengorak langkah awal tahun ini dengan membuat satu pembaharuan yang jarang-jarang orang berani membuatnya iaitu menggantikan program bacaan yasin malam jumaat kepaada kuliah agama. Walaupun pada mulanya ia berlaku kerana ustaz berkenaan tidak  `free' kecuali malam jumaat, tetapi akhirnya ia mendapat sambutan hangat dari para jamaah. ada jamaah yang sengaja datang pada malam berkenaan ke masjid lama semata-mata untuk program kuliah tersebut, walaupun biasanya beliau sembahyang di masjid baru.
Ustaz sedang minum ketika rehat sehabis kuliah 13.1.2011 

Teori yang digunakan adalah menaiktarafkan ahli jamaah, iaitu meminta mereka membaca yasin setiap hari, dan pada malam jumaat dan hari jumaat mereka membaca surah kahfi sebagaimana disarankan dalam hadis.Waktu maghrib isyak pula dimanfaatkan dengan kuliah agama. Di masjid lama, kitab yang digunakan adalah `Bimbingan Mukmin' (imam Ghazali).

1 comment:

  1. Masjid Baru Temerloh Jaya pun kena buat juga...bagus tu....

    ReplyDelete