"Yang akan memakmurkan masjid-masjid hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, mendirikan solat, membayar zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, mudah-mudahan, mereka menjadi dikalangan orang-orang yang mendapat petunjuk".
(Al-Qur'an Surat At Taubah ayat 18)
http://masjidtemerlohjaya.blogspot.com/

Sunday, January 16, 2011

Haram Merokok

Masjid Taman Temerloh Jaya kempen haram merokok
Majlis Fatwa kebangsaan telah lama mengeluarkan fatwa haram merokok tetapi tiada siapa perduli mengenainya. orang-orang Islam di malaysia tidak ambil tahu tentang ini. Saya tahu mengenainya apabila berkunjung ke masjid Sri Petaling, Kuala Lumpur beberapa tahun yang lalu.Di masjid itu ada papan tanda yang memaparkan kenyataan majlis fatwa kebangsaan tersebut.

di masjid Kolej Islam Petaling Jaya juga ada tertampal kenyataan majlis fatwa itu di papan kenyataannya. Kerana itu saya telah pacakkan beberapa papan tanda haram merokok di sekolah menengah kg soeharto, hulu selangor.(tak tahulah masih ada lagi ke atau telah dicabut orang).

Apabila saya melihat ahli jamaah di temerloh jaya ramai yang merokok, malah sampai ke masjid dan tandas masjid pun mereka merokok, maka kami memasang dua papan tanda `haram merokok' di dinding masjid. Harapnya dengan papan tanda ini orang-orang Islam bolehlah bertindak meninggalkan amalan yahudi ini. (Nabi Muhammad S.A.W tidak merokok, kerana itu para pengikutnya janganlah merokok)

No comments:

Post a Comment